0-800-501-696

звонки с любого оператора по Украине бесплатно

Хто довгостроково хотів би економити, повинен короткостроково інвестувати

На сьогоднішній день ціни на енергоресурси зростають з геометричною  прогресією, тому питання енергонезалежності є найгострішим та потребує негайного вирішення. Ґрунтуючись на реаліях сьогодення можна з упевненістю стверджувати, що в державному бюджеті недостатньо грошей на термомодернізацію житлово-комунального фонду. Тобто необхідно шукати інші, недержавні джерела фінансування та механізми для впровадження енергоефективних заходів. Найбільш оптимальним є енергосервісний контракт.

Енергосервісний контракт (ЕСКО-контракт) - це інструмент реалізації енергоефективних заходів, де передбачено повернення коштів, витрачених на заходи за рахунок економії витрат енергоресурсів. При цьому замовник не вкладає свої кошти в реалізацію заходів з енергозбереження, а тільки перераховує на рахунок енергосервісної компанії (ЕСКО) зекономлені кошти після модернізації, якщо така економія буде досягнута.

Згідно з Проектом Закону №4549 від 29.04.2016 про внесення змін до Закону України "Про запровадження нових інвестиційних можливостей, гарантування прав та законних інтересів суб'єктів підприємницької діяльності для проведення масштабної енергомодернізації", що був підписаний Президентом України Петром Порошенко 14.04.2017 року, дозволяється покласти весь комплекс необхідних заходів і ризики по досягненню заявлених результатів з енергоефективності приміщень та будівель на ЕСКО. Даний законопроект регулює взаємовідносини між приватними енергосервісними компаніями та всіма учасниками ринку енергоспоживання. Тобто ЕСКО-компанія, зацікавлена в якісному виконанні затвердженому комплексу робіт, так як окупність проекту і отриманий прибуток безпосередньо залежить від розміру зекономлених замовником коштів.

Закон передбачає:

  • залучення приватного капіталу до реалізації енергоефективних заходів в бюджетних установах;
  • активізація малого і середнього бізнесу, створення робочих місць і, як наслідок, поліпшення економіки;
  • економію бюджетних коштів при модернізації бюджетних установ;
  • зменшення енергоспоживання близько 100 тис. бюджетних установ України;
  • розширення можливостей роботи ЕСКО-компаній на ринку України;
  • зміцнення співпраці влади і бізнесу в рамках ЕСКО-договорів;
  • поліпшення комфортних умов перебування в установах соціальної сфери.

Так як Україна знаходиться ще на початковому рівні в заключенні даних контрактів, то успішних прикладів реалізації досить замало. Але треба ще розуміти, що інвестору набагато цікавіше працювати з ОСББ чи бюджетними установами, ніж з одиничними споживачами. Це обумовлюється тим, що ОСББ, чи інша установа – є юридичною особою та є можливість отримати пільговий кредит на проведення термомодернізації, або можна залучити фінансування з державних та європейських програм.

Тут виникає питання, якими фінансові механізмами можна та необхідно скористатися?

По-перше – це економічні. Тобто ми можемо заощадити частину місцевого, або державного бюджету, що витрачався на забезпечення теплом та гарячою водою житлових та соціально-важливих об’єктів. Зекономити кошти на термомодернізацію, а саме заміну вікон, утеплення фасадів та встановлення модульних котельних, що працюють на швидковідновлюваних джерелах енергії. Цим самим ми знижуємо залежність економіки від цін на традиційні джерела енергоносіїв, які нещадно зростають.

По-друге – технічні. Через те що проводиться комплексна програма енергоефективності, термін експлуатації будівель та приміщень подовжується більш ніж 10 років.

Наприкінці хотілось би зазначити, що влада і бізнес –це ланки в одному ланцюги, тому ми маємо співпрацювати задля розбудови та енергонезалежності нашої Вітчизни.

 

Незалежний експерт з енергосервісу, юрист-правознавець
Мороз Д.І.